Jak na zónovou dietu

10.07. 2014 • Zdraví 915x

Máte-li dojem, že o této dietě jste ještě nikdy neslyšeli, možná se domníváte správně, ale jistě jste slyšeli o dietě dost podobné. Podstatou zónové diety je zvýšení příjmu bílkovin a snížení množství sacharidů. To ve skutečnosti představuje odstranění cukrů, škrobů a mouky z vaší stravy. Zónová dieta, v případě že je dodržována zodpovědně a podle instrukcí, je doporučována jak sportovcům a aktivně žijícím osobám, tak i těm, kteří nesportují a vedou spíše sedavý život.

Jak dlouho se drží?

Většinu lidí, kteří chtějí začít držet dietu, v prvé řadě zajímá, po jak dlouhou dobu budou muset změnit své stravovací návyky a způsob života. U zónové diety nelze zcela přesně stanovit délku ve dnech nebo týdnech, vždy záleží na konkrétním pacientovi, kolik kilo chce shodit a jak dlouho dodržovat dietní režim. Rozhodně ji však nelze řadit mezi ty krátkodobé a razantní, kde rychle zhubnete větší počet kil  a přejdete na původní životní styl. Lidem, kteří mají tyto představy, se zónová dieta neporučuje.

Zhubnout a udržet stav

Tato dieta funguje v duchu dlouhodobého efektu, který by měl mít za následek celkovou změnu ve stravovacích návycích, jenž by si člověk měl osvojit napořád. Účelem je snížení váhy, odstranění přebytečných tuků a udržení tohoto stavu dlouhodobě.

Kolik shodit?

Většinu lidí zajímá, kolik kilo je možné dodržováním této diety shodit. Toto záleží na situaci, liší se vždy od konkrétního jedince a toho, kolik on sám chce zhubnout. Rozhodnete-li se pro tento dietní režim, výsledky jsou zjevné až po nějaké době, ale zato jsou trvalé. Samozřejmě jste-li zodpovědní v dodržování všech postupů a pravidel.

Tip pro vás - ochutnejte a zhubněte díky zelenému ječmenu.

Pro koho je vhodná?

Tato dieta byla původně připravena a nastavena pro fyzicky aktivní osoby, zejména sportovce. Zvýšený příjem bílkovin a omezení sacharidů má za následek růst svalů a lepší zformování těla, tedy zpevnění svalstva. Ovšem dieta je vhodná také pro osoby se sedavým zaměstnáním, které mají méně pohybové aktivity, případně ji provozují spíš zřídka. I u těchto lidí funguje.

Sacharidy způsobují tloustnutí

Pro naši lepší představivost, sacharidy se dostávají do těla z potravy. Nedojde-li ihned ke spotřebě jejich energie, což se stane pouze zřídka, tělo je přemění na tuk a uloží. Tím člověk přibere na váze. Proto rychleji tloustnou lidí, kteří mají v oblibě např. rýžové kaše, nebo těstovinové saláty, pomaleji pak milovníci vajec a přírodního libového masa.

Povede-li se nám sacharidy omezit nebo dočasně odstranit z jídelníčku zcela, začne se spalovat tuk uloženy v oblastech stehen, břicha nebo zadečku. Tělo totiž pro svoji funkci potřebuje energii v každé situaci, ať už třeba jen ležíme, i dýchání nebo tlukot srdce je energetický výdej. Nedodáme-li ji ve stravě, začne tělo čerpat uložené tukové zásoby.

Podstata zónové diety

Hlavním principem této diety je dodržování určitých zón, přesněji vyjádřeno stanovení vlastní zóny, což je tělesná váha, které bychom ideálně chtěli dosáhnout. Cíle dosáhneme pouze v případě, že upravíme svůj jídelníček tak, že snížíme příjem sacharidů a zvýšíme naopak bílkovinné složky a některé zdravé tuky. Vzhledem k tomu, že sacharidy nevyloučíme zcela, povede se nám zhubnout, ale zároveň dojde ke zpevnění a zformování svalstva a postavy.

Doporučené potraviny

Zcela jistě se doporučuje libové maso, zejména pak ryby, kuřecí a krůtí. Dále pak dostatek zeleniny, co se týče ovoce, tak to v menším množství.  Zvolte citrusy a podobné plody s vysoce oxidačními účinky. Pečivo je vhodné celozrnné, ale lepší je ho také omezit. Doporučené jsou také ořechy, nízkotučné mléčné výrobky, margaríny a olej, výhradně olivový.

Zakázané potraviny

Ze skladby jídelníčku je nutné zcela odstranit bílé pečivo, dále také brambory a těstoviny. Povolené není ani máslo, smetana, uzeniny, veškeré sladkosti, včetně zmrzliny i medu a možná vás překvapí, že ani ovesné vločky a cereálie. Zákaz platí také pro pití kávy, sladkých džusů, ovocných šťáva a samozřejmě alkoholu. Můžete pouze občas deci bílého vína.

Hlavní pozitiva diety

Určitě oceníte to, že v tomto dietním režimu nehladovíte. Denní příjem potravy je rozložen do pěti nebo šesti chodů, které jsou sice menší, ale pravidelné. Tím pádem nestrádáte hlady a tělo netvoří tukové zásoby. Naučíte-li se zdravě a pravidelně stravovat a stane-li se to pro vás běžné, zbavíte se spousty častých problémů, jako např. únava, ospalost, bolesti hlavy a žaludku apod. Váš metabolismus bude totiž nastartován a začne pracovat rychleji a efektivněji. Tím pádem zhubnete i přesto, že budete konzumovat často a většinu běžných potravin.

Co vás může čekat

Rozhodnete-li se pro tento dietní režim, může se vám stát, že zpočátku budete mít často velkou chuť na sladké. To je důsledek sníženého příjmu sacharidů, kdy si je tělo začne žádat. V těchto případech, pokud e vaše potřeba neodolatelná a vy vidíte všude samé zákusky a čokolády, doporučujeme např. vodní meloun. Rozhodně se snažte odolat, jinak veškerá vaše snaha ztratí na efektu.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho prosím :-)
Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Další zajímavé články z rubriky 'Zdraví'
Tipy na jiné články