Jak přestat kouřit?

08.10. 2013 • Zdraví 1501x

Kouření je špatný zlozvyk, kterým trpí většina lidí. Asi každý jednou přemýšlel nad tím, že přestane kouřit. Ovšem myslet a nic nedělat je o ničem. Kouření vážně škodí zdraví, a pokud kouříte dlouhodobě, musíte se připravit na to, že dříve či později se vaše zdraví bude zhoršovat právě díky vašemu pravidelnému kouření. Mění se vaše pleť, dostává vlivem nikotinu zabrat, žloutnou vám zuby, žloutnou vám nehty, smrdí vám permanentně vlasy, oblečení, kůže může být našedlá, dostávají zabrat vaše plíce. To vše dohromady působí na vás a poškozuje vám tělo. A kdo si chce vědomě poškozovat své tělo? Asi nikdo, přesto to mnoho lidí, tím že kouří, dělá. Navíc, když někdo kouří dlouhodobě, obvykle ztrácí na své fyzické aktivitě, špatně se vám sportuje, nedokážete vyjít schody, aniž by, jste se zadýchali, chvíli běžíte a ihned jste zadýchaní a podobně. Poznáváte se v tom? A chcete s tím něco dělat, tak to čtete správně, čtěte dál.

Kouření je velmi špatný zlozvyk, bohužel v dnešní době je zcela rozšířený. Stále vídáme školáky, kteří tajně kouří za školou, během cesty do školy a "nutně" si potřebují zakouřit během přestávek či během vyučování. Proto v dnešní době se všichni snaží kouření omezit. Na krabičkách od cigaret jsou varování před škodlivostí cigaret, cena cigaret neustále stoupá, nesmí se kouřit na zstávkách, v restauracích během oběda, jsou také i nekuřácké prostory, neukářcké restaurace, kde kuříci musí svůj zlozvyk držet na uzdě, nebo najít jinou restauraci. Samozřejmě nefunguje to všude, stále jsou místa, kde si lidé vesele kouří a v restauracích to je ve většině. Ale snaha je.

Máte svéjo zlozvyku dost? Rozhodli jste se přestat už tolikrát, ale nikdy nevydrželi a podlehli? Připadá vám, že něco ztrácíte, tím, že nekouříte? Jste bez cigaret nervóznější, nevrlejší a podobně? To je všechno jen záminka, pokud opravdu přestat chcete, tohle překonáte. Návodů na kouření je mnoho. Existují také speciální firmy a organizace, které vám s kouřením pomáhají, jsou různé náplasti, žvýkačky a podobně. Na každého platí něco jiného, někdo čerpá z odborných knih, jiný z rad kamaráda. My vám také přinášíme jeden z návodů, jak přestat kouřit.

1. OPRAVDU SI TO ROZMYSLETE

Jste přesně ti, kteří neustále chtějí přestávat, ale vždycky selžete a po cigaretě sáhnete? Musíte se o tom přesvědčit, opravdu se přesvědčit. Musíte si být jistí a nemít ani stín pochybosti. nesmíte o sobě pochybovat, musíte si zkrátka věřit. Dobré je spravit o vašem záměru všechny okolo. Dejte slib dětem, řekněte to rodině, svým přátelům, vyvěste to na sociální sítě, tak, aby to vědělo co nejvíce lidí. Poté, vždycky když sáhnete po cigaretě, si vzpomeňte na to, kolik lidí ví, že přestáváte kouřit. Co by řekli na to, že jste zase začali? Co vaše děti? Dali jste přece slib a ty se plní.  Zkrátka a dobře, zajistíte si to tak, aby nebylo cesty zpět a, aby nebylo jednoduché selhat a zase se ke kouření vrátit.

2. VYTVOŘIT SI PLÁN

Dnes ráno se probudíte a řeknete si, dneska přestávám kouřit. Takhle to většinou není a nefunguje to. Musíte si to pořádně naplánovat, vytvořit si plán a tím se také řídit. Musíte být zkrátka připraveni. Vytvořte si také systém odměn. za jeden den bez cigarety, poté za týden, za měsíc, za čtvrt roku, za půl roku a podobně. Je dobré mít vedle sebe někoho, kdo vám pomůže, podpoří vás, když je vám nejhůře. Ideální je, pustit se do odvykání společně. Ve dvou se to lépe táhne. Předem vymyslete úkony, které budete provádět vždycky, když dostanete chuť na cigaretu. Například pět dřepů, zhluboka se nadechnete, proběhnete se, jdete si číst a podobně. Pokud budete neustále čekat na to, až přijde chuť a nutkání na cigaretu, jste ztraceni. lepčí je být připraven. Kdo je připraven, není zaskočen!

3. MOTIVACE

Ta je opravdu silná. Důležité je vědět PROČ přestáváte kouřit. Vždycky, když dostanete na cigaretu chuť, vzpomenete si na to, proč přestáváte kouřit. Dali jste slib dětem, chcete ušetřit na dovolenou, na novou sedačku, nový laptop a podobně. Není od věci si vé motivace vypsat, vytisknout a pověsit někam na oči, třeba na lednici. Vždycky když je nejhůř, podíváte se na lednici a víte, proč děláte to, co děláte.

4. NIKDY ŽÁDNOU CIGARETU, ANI JEDNU!

Mysl je velmi zrádná, nabádá vás, dejte si, jednu, stačí jen jedna, ta neuškodí, neublíží. Zakažte si ji. Ihned při začátku, ne až poté, co na cigaretu dostanete chuť. Řekněte si, nedám si už nikdy víc cigaretu, nepotřebuji to. Na světě je mnoho lepších věcí a mnoho lepších chvil, než cigareta. Když si povolíte jednu, povolíte si druhou, třetí, čtvrtou a jste kde? Zase ve své závislosti na kouření. Nelžete sami sobě. Zkrátka, žádnou cigaretu.

5. NAJDĚTE SI LIDI, KTEŘÍ TAKÉ PŘESTÁVAJÍ

Ideální jsou různá fóra či různá sezení, kde se lidé scházejí a vzájemně si sdělují své pocity, poznatky, slabosti, silné stránky, podlehnutí a podobně. Zároveň si přečtete o těch lidech, kteří mají podobný problém jako vy. Zjistíte nějaké tipy, co pomohlo jiným lidem, jakou mají jiní motivaci. Když je vám nejhůře, podrží vás, pomůžou vám, ukáží vám cestu a také řeknou, že oni měli podobný problém. Slabé chvilky má každý, je dobré je zvládnout a tito lidé vám mohou dát osvědčené tipy, jak tyto chvíle zvládnout bravůrně a bez ztráty.

6. ODMĚNY

Systém odměn už byl výše zmíněný, nyní se na něj podíváme trošku detailněji. Odměny je dobré, hlavně ze začátku, dávat po jednom dni. Jeden den bez cigaret, dva dny bez cigaret, tři dny bez cigaret a podobně. Takhle by to mělo být prvních sedm dní. Uvidíte, že to má smysl a dostáváte ony odměny. Poté už prodlužte odměny na týden. Dva týdny bez cigaret, tři týdny bez cigaret, čtyři týdny bez cigaret. Poté po měsíci. Pokud vše ustojíte a první rok zvládnete, poté už se odměňujte po roce. Navíc si můžete založit obálku, kde budete dávat finance, které by, jste utratili za cigarety. Za rok to hodí slušnou částku a vy si vyjedete na dovolenou, wellnes víkend a podobně. Odměny ze začátku vybírejte takové, které vám udělají radost. Nová kabelka, nové tričko, nové šaty, kalhoty, bundu, masáž, knihu, dobrou večeři, vonné svíčky, dobré čaje, kvalitní kávu a podobně.

7. NUTKÁNÍ ZAPÁLIT SI? POČKEJTE

Pokud cítíte neodbytné nutkání si zapálit, počkejte a udělejte následující. Zhluboka se nadechněte desetkrát,  napijte se, dejte si něco na zub (čokoládu, oplatek, bonbóny, žvýkačky a podobně, je dobré také dát si něco zdravějšího jako jablko, pomeranč, mrkev a podobně). Zavolejte svému nejbližšímu a chtějte podporu, zacvičte si, běžte běhat. Dělejte cokoliv. Například to dělejte tak, že si řeknete, až to sním, až docvičím, až zavolám, až uklidím, až umyju nádobí, až uvařím a podobně. Poté zjistíte, že jste přežili den a chuť vás přešla.

8. NEGATIVNÍ NÁVYKY VYMĚŇTE ZA POZITIVNÍ NÁVYKY!

Když je člověk ve stresu, obvykle sáhne po cigaretě. Vy bohužel po ní nesáhnete, musíte si najít něco jiného, něco nového. Na každého funguje něco jiného, zhluboka se nadechněte, jděte na pět minut ven a dýchejte venku, cvičte, udělejte dřepy, poslechněte si svou oblíbenou hudbu a podobně.

9. PRVNÍ A DRUHÝ TÝDEN

Na odvykání je nejhorší začít a první a druhý týden. Nejhorší jsou první dva dny, kdy je tělo bez nikotinu. Zbytek je spíše už jen o zvyku a o psychice, ale celý první týden je peklo. Druhý týden je také těžký, ale zdaleka ne tak, jako ten první. Po prvních dvou týdnech se budete cítit lépe a také máte zpoloviny vyhráno a máte dost dobře našlápnuto k úspěšnému nekouření. Jen tak dál.

10. SELŽETE? VSTAŇTE!

Nikdo není dokonalý, každý má chyby. I když jste se moc snažili, selhali jste. Není to žádná tregédie, vstaňte, poučte se z chyb, které se staly a jděte dál, vstříc novému odvykání. Neúspěch není konec světa, zkrátka to nevyšlo teď, vyjde to příště. Každé selhání vás něčemu naučí a ukáže vám různé věci a různé aspekty. Hlavní je to, nečekat s dalším pokusem několik měsíců, je nutné začít s pokusy ihned. Dejte si pár dní a znovu nastartujte svou misi přestat kouřit. Nepovedlo se to poprvé, vyjde to příště.

RADA NAVÍC: MYSLETE POZITIVNĚ!

Pozitivita je nutná, a pokud myslíte pozitivně, máte z poloviny vyhráno. Důvěřujte si, věřte si, že to zvládnete, myslete na to, jak to bude super, až kouřit přestanete, buďte na sebe pyšní, usmívejte se, buďte spokojeni sami se sebou.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho prosím :-)
Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Další zajímavé články z rubriky 'Zdraví'
Tipy na jiné články