Jak na nespavost

10.10. 2014 • Zdraví 1042x

Každý z nás jistě zažil bezesnou noc. V posteli se jen převalujete z boku na bok a ne a ne najít tu správnou polohu. Jdete pootevřít si okno kvůli vedru, avšak za moment už ho zase zavíráte kvůli venkovnímu ruchu. Zkusíte si zapnout televizi, ale i tu po chvilce vypnete. Jednoduše chcete usnout, ale nějak se to stále nedaří. Co takhle začít počítat ovečky – bez výsledku. Pokoušíte se nad ničím nepřemýšlet a pouze si poklidně oddychujete. I přes všechno vaše snažení spánek se nechce dostavit. Jak na něj tedy vyzrát?

Trpíte – li jen občasnou nespavostí, dá se to ještě vydržet. Příčinou takového typu nespavosti bývají ve většině případů starosti a stres. Jste plni obav, zda výsledky u lékaře dobře dopadnou, jestli se dokážete s manželem usmířit nebo máte – li dostatek financí a mnoho dalšího. Tyto obavy jdou krátkodobého charakteru a většinou se po několika dnech opět vyjasní a vy spíte, jako když vád do vody hodí.

Pokud je nespavost dlouhodobější záležitostí, je nutné začít jednat. Může to totiž vypadat jako záležitost na pár dní, ovšem příčiny lze nalézt úplně jinde. Kde? Jaký způsobem je možné najít původ problému a jeho následné řešení tak, abyste do budoucna spali opět jako miminka? Význam slova usnout neznamená se také dobře vyspat. Spánek může být něčím narušen, můžete se ustavičně probouzet nebo mít noční můry. V takovém případě se najednou vzbudíte a cítíte se mnohem unavenější než kdykoli jindy. Únava na člověka nepůsobí příznivě – zívání, ospalí, vše děláte pomalu. Už se vidíte doma pěkně v posteli, kde spánkový deficit dostihnete. Ouha! Dorazíte domů, ulehnete a spánek opět nikde. Tím se celý předchozí scénář opakuje neustále dokola.

Co tedy dělat? Mám před usnutím počítat ovečky, spolykat prášky nebo si dopřát šálku horkého mléka?

Nespavostí mají doktoři na mysli bdění v noc, ale i obtížné usínání, opakované noční probouzení či neschopnost opět usnout (probudíte – li se moc brzy). Původ takových stavů může být různého charakteru – psychický, fyzický. Na vině může být i stres, deprese, málo pohybu, nepravidelnost spánkového režimu, kofeinové nápoje ve večerních hodinách, konzumace velkého množství jídla před spánkem, alkohol nebo tzv. syndrom neklidných nohou.

Pokud vás provázejí obtíže se spánkem déle než 1 měsíc, jedná se o tzv. nespavost chronickou (neustávající, vleklá). Takový druh nespavost je nutné řešit. Nebudete – li si jí všímat, budete stále více unavení, podráždění, protivní a nevrlí. Může to dojít až do bodu, kdy se únavou zhroutíte. Každý jedinec a především naše tělo se neobejde beze spánku. Během spaní dochází k obnovení a odpočinku organizmu, kdy opět čerpá novou sílu, kterou potřebuje ke svému chodu.

K práškům na spaní se uchylte až jako k poslední eventualitě. Nejprve vyzkoušejte šetrnější způsoby. Když i ty nebudou mít účinek, až pak zkuste pilulky. Zkuste třeba vyměnit prášky za sklenici minerální vody – Mg (hořčík) má zklidňující účinek na organizmus. Máte – li hořčíku v tělě dostatečné množství, tělo s únavou a stresem bojuje samo + ovlivňuje režim spánku. Hořčík také uvolňuje svaly v našem těle. Ovšem má – li ho organizmus nedostatek, nutné ho doplňovat pomocí potravinových doplňků. V dnešní době jsou potravinové doplňky běžně užívané a doporučované, ale existují i levnější varianty. Jako příklad lze uvést již zmíněnou minerální vodu. Hořčík však můžeme nalézt nejen v minerálce, ale také v datlích, mandlích, ořechových jádrech, luštěninách, rybách a sóje.

Další pomůcky, které na nespavost pomáhají:

·  dostatečný klid, nemít přecpaný žaludek (poslední jídlo min. 3 hodiny před spaním)

·  postel by měla sloužit pouze ke spánku (celovečerním sledováním televize na lůžku usnete s obtížemi)

·  pohyb během dne (procházky, cvičení, sport)

·  správně sestavený jídelníček (večer – lehká strava, nic smaženého atd.)

Líbil se vám článek? Sdílejte ho prosím :-)
Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Další zajímavé články z rubriky 'Zdraví'
Tipy na jiné články