Jak reklamovat zkaženou dovolenou

30.12. 2014 • Cestování 2174x

Dovolená je pro většinu lidí doba, kdy si mohou odpočinout, relaxovat. Mnohé rodiny šetří celý rok, aby si mohli jednou ročně dopřát dovolené. Jsou i rodiny, kdy na dovolenou šetří dokonce několik let. Všichni se snaží všechno dokonale plánovat tak, aby se nemohlo nic pokazit. Ale bohužel vždy je tady možnost, že něco nevyjde. Ať už je ošklivé počasí, nevyhovující ubytování, nebo dopravní nehoda v průběhu cesty. Je-li chyba na straně cestovní kanceláře, máte jako její zákazníci možnost reklamace. Je jasné, že pokaženou dovolenou Vám jistě nic zpět nevrátí, ale aspoň malá finanční kompenzace je dobrou náhradou. Proto pokud na vaší dovolené bylo něco slíbeno a nakonec nedodrženo, je možné uplatnit reklamaci nejpozději však tři měsíce po skončení dovolená. Poté již toto právo zaniká a vy s tím nic neuděláte. Abyste s cestovní kanceláří mohli odcestovat, je nutné uzavřít smlouvu, ve které jsou stanoveny všechny podmínky. Cestovní kancelář by měla dodržet veškeré podmínky, které stanovila smlouva.

Dovolená by měla proběhnout přesně podle vašich představ, a proto pokud se Vám nebude něco jen trošku líbit, ihned se obraťte na cestovní kancelář, která by se to měla snažit napravit. Snažte se jednat co nejrychleji. Jak již bylo napsáno, nejpozději tři měsíce od skončení dovolené. Tři měsíční reklamační doba je stanovena i pro ty případy, kdy se zájezd vůbec neuskuteční.

Tříměsíční lhůta v případě, že se zájezd vůbec neuskuteční, se počítá ode dne, kdy měl zájezd plánovaně skončit. Dobu na reklamaci si hlídejte. Po jejím skončení právo zaniká a vy se ho nijak nedomůžete. Cestovní smlouvu i dobře pročtěte, aby v ní bylo obsaženo vše, co opravdu od dovolené očekáváte. Pokud totiž byste požadovali něco, co ve smlouvě není stanoveno, cestovní kancelář není povinna reklamaci vyřídit. Smluvní požadavky taky nejsou směrodatné. Proto jak se říká, co je psáno, to je dáno. Nechte si teda všechny dodatky ke smlouvě raději připsat. Nespoléhejte na ústní domluvu. Ústní domluvu následně můžete jen těžce dokázat.

S jakoukoliv službou nebo skutečností, se kterou nejste spokojeni, se snažte co nejdříve nahlásit a pečlivě zdokumentovat. Můžete využít i osobní fotoaparát, případně kameru, na kterou můžete pořídit záznam například nevyhovujícího ubytování, či stravování. Zákazníkovi je možné nabídnout kompenzaci v podobě slevy z částky, případně nabídka nové služby nebo třeba změna pokoje. Konkrétní kompenzace samozřejmě záleží na výši újmy, případě na nesplnění podmínek, kterých se cestovní kancelář dopustí. Jako šablona pro výši slevy slouží frankfurtská tabulka slev, v níž jsou uvedeny nejčastější nedostatky, které mohou zákazníky na dovolené potkat. U každé položky je navíc vyčíslena náhrada, kterou by měli zákazníci dostat.

Dokumentace a důkazy nedostatků jsou základem k úspěšně vyřízené reklamaci. Pokud je to teda možné, snažte se zajistit potřebné důkazy, které můžete následně předložit k posouzení v příslušné cestovní kanceláři. Výborné jsou fotografické snímky, případně svědecké výpovědi jiných lidí, hotelového personálu a podobně. Ve většině hotelových komplexů Vám bude přidělen delegát příslušné cestovné kanceláře, se kterým můžete okamžitě veškeré problémy řešit. Právě on může zajistit písemné potvrzení, že k problému skutečně došlu. Někdy je delegát schopen okamžitě zajistit náhradu. Vhodné je si sjednat i svědectví ostatních účastníků zájezdu.

Předtím, než si vyberete zájezd, si dobře rozmyslete, se kterou cestovní kanceláří pojedete. Čím známější a prověřenější cestovní kancelář je, tím je menší riziko vzniku případných problémů. Jakmile máte již zájezd vybrán, pečlivě si pročtěte cestovní smlouvu, kterou s cestovní kanceláří uzavíráte. Někdy se stane, že si zákazníci smlouvu nepřečtou a nakonec se diví, že se dostaly do situace, do jaké se dostali. Ve smlouvě většinou bývají uvedeny základní údaje o samostatném zájezdu, jako je termín, místo pobytu, případně stravování. Dále jsou zde uvedeny obchodní podmínky, které musí být samozřejmě v souladu se zákonem, ale stanovuje si je každá cestovní kancelář individuálně. Vy můžete požadovat vše, co je stanoveno ve smlouvě. Je-li tam uvedeno, že dostanete třílůžkový pokoj, nemůže se stát, že dostanete dvoulůžkový pokoj s jednou přistýlkou.

Důležité je číst i všechny přílohy a i text psaný menším písmem, mnohdy zvláště ten. Menším písmem bývají často uvedeny některé nevýhodné podmínky pro zákazníka. Stává se, že si zákazník smlouvu důkladně nepročte a následně chce reklamovat něco, co ani nemůže, protože to měl podepsáno ve smlouvě.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho prosím :-)
Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Další zajímavé články z rubriky 'Cestování'
Tipy na jiné články