Jak na náhradu škody v letecké dopravě

10.01. 2015 • Cestování 3312x

Letecká doprava se patří v současné době mezi nejoblíbenější dopravní přepravu. Jedná se o poměrně rychlý způsob, jak se dostat třeba i na druhý konec světa. Cenově je srovnatelná, ba dokonce mnohdy i levnější, než pomalejší a namáhavější způsoby, jako je autobusová nebo vlaková doprava.

Spousta lidí letecké dopravě nedůvěřuje. Ať už se bojí možného pádu, případně ztráty zavazadel, či zpoždění. Během letu si nemůžete být jistí ničím. I když v současné době letecké společnosti nabízí ten nejlepší komfort, takže předčasné stresování je zbytečné.

Odškodnění v případě zpoždění letadla

Většina dopravních prostředků může mít zpoždění. A ani letadla nejsou výjimkou. Pokud se jedná o řády minut, dá se to tolerovat. Zpozdí-li se start letadla například o hodiny, případně je-li start odložen i o celý den, je to už větší problém. Tyto případy nejsou pro cestující nijak příjemné. Letecké společnosti nebo cestovní kanceláře mají v takovýchto případech povinnost se o cestující nějak postarat. A samozřejmě bezplatně. Této služby lze využít jen v případě, letíte-li ze země Evropské unie do země mimo Evropskou unii.

Odškodnění v případě zrušení letu

Kromě mimo unijních letů se to týká také charterových letů. V extrémních případech může být let dokonce u zrušen. Cestující mají právo jak na podání informací, občerstvení, ale i stravu, nebo v nejnutnějších případech i ubytování. Je možné, že některé letecké společnosti nebo cestovní kanceláře se budou této povinnost vyhýbat a doufat, že cestující o tom neví. Nebude-li Vám poskytnuta bezplatná pomoc, na kterou máte nárok, následně můžete podat reklamaci. Může se stát, že se let zpozdí o více než pět hodin, nebo bude zrušen úplně. V tomto případ máte dokonce nárok odstoupit od smlouvy a žádat o navrácení ceny letenku. Nyní již nemáte nárok na poskytnutí bezplatné péče, kterou jsme zmiňovali výše. Zpoždění musí mít jisté podmínky, aby cestující mohl uplatnit své právo.

Základní parametry si nyní popíšeme. Let musí mít minimálně dvě hodiny zpoždění v případě letů do patnácti set kilometrů, minimálně tři hodiny zpoždění na lety v rámci Evropské unii delších než tisíc pět set kilometrů. Dále minimálně tři hodiny zpoždění na všechny lety v rozmezí tisíc pět set a tři tisíce pět set kilometrů. Dále minimálně čtyři hodiny zpoždění v případě ostatních letů. Evropská unii vydala nařízení, podle kterého by se letecké společnosti měly automaticky postarat o své cestující v případě jakýchkoliv potíží. Realita je bohužel někde jinde. Praxe ukazuje, že letecké společnosti spoléhají na nevědomost cestujících. Turisté se teda musí většinou svých práv domáhat. Cestující musí kontaktovat leteckého dopravce a své právo aplikovat. Ve většině případů teda nezáleží, u jakého prodejce jste letenku kupovali, případně jestli ji zajišťovala cestovní kancelář, ale s jakou dopravní společností letíte. Jedině letecké společnosti nesou plnou odpovědnost za let.

V případě, že let je úplně zrušen, máte dvě možnosti, co se dále bude dít. Pokud byl let úplně zrušen, tak máte možnost žádat o odstoupení od smlouvy a navrácení částky pletenku. Další možností je využít nejbližší možné nabízené letecké spojení. Zpoždění nad tři hodiny, případně úplně zrušení letu, dává cestujícímu možnost žádat paušální náhradu v podobě financí, která se pohybuje od dvou set padesáti do šesti set eur. Tuto možnost můžete využít v případě, že je vina na straně dopravce, a zároveň se nejedná o žádné mimořádné situace v podobě přírodních katastrof nebo jiných podobných událostí. Dopravce je povinen oznámit zrušení letu. Lhůta, během které je zrušení oznámeno je velmi důležitá, právě kvůli následujícím krokům.

Doba oznámení zrušení letu je důležitá. Pokud společnost oznámí čtrnáct dnů před odletem zrušení letu, paušalizace zaniká. I přesto, že zanikne povinnost paušální náhrady škody, povinnost zajistit náhradní spojení, případně vrácení ceny letenky nezaniká. Nyní se snaží dopravní společnosti jednat férověji. Dřív se mnohdy stávalo, že letecké společnosti vodili lidi za nos. Společnost věděla, že je již let zrušen, ale cestujícím stále inzerovali, že je pouze zpožděn. Vše se vyřešilo až zákonem Evropské unie, který stanovuje navrácení částky ve výši ceny letenky již při tříhodinovém zpoždění. Tudíž společnosti nemají takovou možnost mýlit zákazníky.

Odškodnění v případě ztráty zavazadel

Zpoždění není jediným problémem, který se může stát během cestování leteckou společností. Ztráta zavazadel je velmi podstatným problémem, máte-li v zavazadlech například cenné věci nebo věci, které mají pro Vás vysokou osobní hodnotu. Dopravní společnosti zodpovídají jak ztrátu, poškození, ale i poždění. Podle Montrealské úmluvy máte nárok na náhradu škody, která mohla vzniknout. Může se stát, že letadlo zdárně doletí do cílové destinace, ale při přebírání kufrů zjistíte, že vaše zavazadlo nepřiletělo. V tomto případě můžete žádat o tzv. PIR. Jedná se o záznam o tom, že zavazadlo nebylo doručeno, případně že bylo poškozeno.

Jak žádat o náhradu škody

Cestující musí svou povinnost uplatnit písemně letecké společnosti. Náhradu je nutné uplatnit do dvaceti jedna dnů od doručení zavazadla. V případě poškození je to do týdne od doručení a v případě ztráty do týdne od příletu. Dostanete-li se do situace, že letíte na dovolenou a kufr nepřiletí s Vámi. V kufru samozřejmě máte všemožné potřebné vybavení, které během dovolené budete potřebovat. V takovém případě máte nárok si koupit vše potřebné a následně požadovat proplacení zboží po letecké společnosti. Je nutné si uschovat všechny potřebné doklady od koupě. Letecká společnost odpovídá za zboží, které máte v kufru do hodnoty asi třiceti tisíc korun.

Vezete-li v kufrech nějaké dražší vybavení, jistě se vyplatí ho před odletem pojistit. Letecké společnosti mnohdy požadují, abyste jakýmkoliv způsobem prokázali hodnotu zboží, které jste měli v kufru. Některé společnosti mají omezení týkající se předmětů, které můžete v kufru převážet. Proto se dopředu informujte, zda společnost, se kterou poletíte, dovoluje vše, co tam skutečně máte. Většinou se nepovoluje převážet v kufrech cenné papíry, peníze, elektroniku, případně osobní doklady. Tyto předměty je nutné mít v příručním zavazadle, které přijde na palubu.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho prosím :-)
Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Další zajímavé články z rubriky 'Cestování'
Tipy na jiné články