Jak na psychickou pohodu, když držíte dietu

15.09. 2014 • Zdraví 892x

Psychický stav je podstatnou součástí redukce tělesné hmotnosti.  Pokud se vaše snaha (redukční dieta , fyzická aktivita) zhubnout ubírá (ubírala) stejným směrem víte, že je to běh na dlouhou trať. Setkáváme se s množství překážek. Tou nejhorší je slabá vůle. Právě ta nás na cestě ke kýženému cíli zrazuje. Svět je plný všelijakých teorií a návodu jak nejlépe zhubnout. Ovšem je hrstka z nich se hlouběji zajímá i o psychiku osoby, která by ráda zredukovala svou hmotnost. Někteří jedinci na redukční dietě jsou proto nuceni navštěvovat ordinaci psychologa. Není se čemu divit. Jak se nezbláznit z představy, že musí poobědvat jen 5 rajčat cherry + 100 g nízkotučného sýra? Jak donutit masového gurmána, milovníka sladkého a tučných mléčných výrobků vyměnit toto za tofu, med a sójové mléko? Takový jedinec se duševně zhroutí. Snad Vás ostatní (bez psychologa) uchrání před případnými kolapsy následující odstavce. Podívejme se na několik rad.

1.  Stanovte si cíl. Budete mít před sebou jasnou vidinu, kam směřujete a realizace půjde daleko snadněji.  Neustále si představujte, že cíl je již dosažen – motivujete tak svou vůli.  Uveďme si příklady takových tužeb/cílů – shodit 10 kg, dodržovat 10 denní očistnou kúru, 3 měsíce dostát redukční dietě aj. Upozornění – vyvarujte se nereálným cílům. Takové vás budou trápit, až zcela ztratíte motivaci. Soustřeďte se tedy na věci  dle vašich schopností.  Jestli jste si stanovili za úkol snížit vaši tělesnou hmotnost o 18 kg / 2 měsíce, pravděpodobně vás to složí (případně deprimuje).

2.  Udělejte si radost. Dopřejte si na konci dne odměnu za to, že jste se celý den drželi dietního plánu. Klidně si po večeři pochutnejte na 1-2 kostičkách oblíbené čokolády nebo hrstku brambůrek/křupek. Na vaši hmotnost to nebude mít zásadní vliv. Ovšem nezapomínejte, že je to pouze odměna. Nesmí se z toho stát pravidelný režim. Lze tomu zabránit například tím, že si tyto drobné radosti předpřipravíte do sáčků (přidejte i popisek s datem). Nespořádáte je všechny na posezení.

3.  Zaznamenávejte si pozitivně laděná hesla (myšlenku, citát).  Pokryjte jimi celý bytový prostor. Například pozitivní motta typu:  „Mám na to“, „Má vůle je pevná“, „ Jsem nádherná“, „ Tělo je jen tělo“ atd. Dívejte se na tyto věty co nejčastěji – vryjí se hlouběji do vašeho podvědomí. Budete uvolněnější a spokojenější, jelikož se s nimi podvědomí sžije. Zmizí všechny pochyby o slabosti vůle a neúspěchu.

4.  Nemusíme si to ani uvědomovat, ale obvykle nás přepadne největší touha po něčem k snědku z nudy. Jistě mi dá většina za pravdu, že v zaměstnání jsme někteří v jednom kole.  Za celou dobu nemáte čas si na chvilku vydechnout, natož své myšlenky soustředit na uspokojení potřeb prázdného žaludku. Z toho plyne, že vykonávat nějakou činnost je prospěšné. Ovšem neznamená to, že si naberete spoustu práce přes čas či ještě nějakou práci jako nadstandard. Důležité je, aby váš den měl minimum hluchých míst  - samočinně navodí myšlenky na jídlo. Zkuste raději procházku na čerstvém vzduchu, podívejte se na pěkný film, zahrajte si stolní hru, čtěte, apod. Jednoduše jakoukoli činnost, která vás na nějakou dobu zabaví – hlavně mozek. Dovolíte – li mi ne zcela korektní tip, pak si najděte lásku. Ve stavu zamilovanosti se necháte unášet na míle daleko od přítomnosti (i od těla dožadujícího se potravy). Můžeme se nad tím spíše pouze lehce pousmát než tento tip brát doslova.

5.  Vymyslete si nové rituály. Všechny smysly mohou být v pozoru kromě chuti – tu je nutné potlačit.  Jsou vaše stravovací návyky spojené například s kávičkou a desertem po obědě? Anebo vaše první myšlenka po vydařeném dni v zaměstnání / škole směřuje na nějakou dobrotu za odměnu? Přijďte s něčím novým. Místo mlsání zkuste třeba někoho obejmout, udělejte 10 dřepů, zakoukejte se na fotografii svého partnera/milovaného muzikanta. Můžete si poslechnout i oblíbený song – návyk na úžasnou píseň nemá na člověka nijak negativní vliv.

6.  Vyhledejte si (ve fitness centru, na webových stránkách) někoho, kdo si právě prochází tím, čím vy. Kamarádku do nepohody, se kterou se budete navzájem podporovat a povzbuzovat. Taková spřízněná duše Vás zbaví vnitřního napětí a smíte si s ní promluvit o čemkoliv. Máte jistotu, že nebude mít potřebu rozebírat vaše duševní rozpoložení v cukrárně u zákusky. Raději vás pozve na ovocný nápoj nebo k sobě domů, kde vše prodiskutujete nad miskou zeleninového salátu.  Nečekejte, že neustálý boj s vaší myslí a tělem pochopí člověk, který v životě nehubnul.

7.  Víte – li, že vaše vůle není na dietu dostatečná, poohlídněte se ve svém okolí po fitness centru nebo středisku, kde se specializují na poradenství v oblasti zdravého stravování.  Zápasy s vůlí se rozplynou, jakmile nad vámi převezme kontrolu někdo jiný. Prospěšné je také setkání s jedinci, kteří by rádi snížit svou tělesnou hmotnost – společný dietní program. Uvidíte, že se budete cítit mnohem spokojeněji a klidněji – nejste v tom sama.

Přeji hodně sil při vašem boji s kilogramy a ať se dílo daří!

Líbil se vám článek? Sdílejte ho prosím :-)
Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Další zajímavé články z rubriky 'Zdraví'
Tipy na jiné články